Jak nie myśleć o paleniu papierosów?

Palenie papierosów to nałóg, który uwidacznia się szczególnie w określonych sytuacjach. Po papierosa sięgamy po posiłku, przy kawie, na imprezie i w wielu innych typowych sytuacjach. Sięgamy po papierosa nie dlatego, że chce nam się palić, ale dlatego, że w tych określonych sytuacjach zawsze palimy.

Szkodliwość palenia

Palenie papierosów negatywnie wpływa na stan zdrowia palaczy. Przede wszystkim narażeni są na choroby nowotworowe płuc, POCHP, rozedmę płuc. Choroby te mają negatywny wpływ na wydolność oddechową, która może doprowadzić nie tylko do ograniczenia aktywności zawodowej, ale także do znacznego zmniejszenia komfortu życia. Bardzo często schorzenia płuc spowodowane paleniem papierosów wymagają leczenia tlenem, co bardzo ogranicza swobodę poruszania się.

Osoby nałogowo palące papierosy narażone są także na schorzenia układu krążeniowego i choroby serca. Zwężenie naczyń krwionośych, nadciśnienie to tylko niektóre z nich. Palenie papierosów jest częsta przyczyną zawałów serca, wylewów i udarów mózgu.

Kampanie reklamowe i akcje profilaktyczne sprawiają, że coraz więcej osób próbuje podjąć walkę z nałogiem. Nie jest to zadanie proste, ponieważ równocześnie trzeba radzić sobie z uzależnieniem fizycznym (głód nikotynowy) i pewnymi nawykami.

Jak nie myśleć o paleniu papierosów

Palenie papierosów to nie tylko uzależnienie od nikotyny, to także uzależnienie od konkretnych sytuacji i odruchów. Palacze, którzy wypalają do 20 papierosów dziennie, najczęściej wypalają je w konkretnych sytuacjach lub wykształcił się już u nich odruch bezwarunkowy, np. dzwoni telefon, nim go odbierze, zapali papierosa. Najchętniej po papierosy sięgamy w towarzystwie innych osób, dla nikogo nie jest tajemnicą, że palenie papierosów ułatwia kontakty interpersonalne. Łatwiej jest wtedy prowadzić konwersację, wspólnie rozwiązywać problemy.

Osoby, które chcą zerwać z nałogiem mają do pokonania wiele przeszkód. Jedną z nich jest głód nikotynowy, który może wywoływać nawet dolegliwości fizyczne. W ich pokonaniu pomocne mogą być różnego rodzaju tabletki, plastry, gumy do żucia, a nawet stymulacja mózgu za pomocą odpowiednich prądów.

Istotnym elementem zerwania z nałogiem jest odwracanie uwagi od palenia papierosów. Oznacza to unikanie sytuacji, w których automatycznie sięgaliśmy po papierosa. Przez jakiś czas najlepiej unikać imprez towarzyskich, sytuacji stresowych, spotkań przy kawie. Nie zawsze da się ich uniknąć.

Jak nie myśleć o papierosach

Nie jest to zadanie łatwe ponieważ musimy zdawać sobie sprawę, że osoba rzucająca palenie znacznie częściej myśli o papierosach niż nałogowy palacz. Dobrym sposobem jest unikanie sytuacji, w których sięgaliśmy po papierosa. Na kawę umawiajmy się w lokalach, w których nie ma miejsc wydzielonych dla palaczy, podczas rozmów telefonicznych zaopatrzmy się w paluszki lub krakersy, które zastąpią odruch palenia.

Oczywiście w okresie rzucania palenia wskazane jest wspomaganie się różnego rodzaju preparatami, jak gumy do żucia, plastry antynikotynowe itp.

2 thoughts on “Jak nie myśleć o paleniu papierosów?

  1. Trzeba sobie zapchać głowę. Ja jestem zadaniowcem, więc na kartkach wypisałem sobie zadania do zrobienia. Bez tego by nie było łatwo, zwłaszcza że dowaliłem sobie na ostro – tak, żeby praktycznie się nie wyrabiać. Póki co działa. Wprawdzie nie palę dopiero 3 tygodnie, ale ssanie jest już jakby znacznie mniejsze.

  2. Można myśleć o papierosach, ale wtedy od razu sobie je lepiej obrzydzać. Zwłaszcza, że jest bardzo łatwe. Palenie papierosów powoduje wiele chorób i jest to niewątpliwie szybkie do zwizualizowania. Każdy w miarę rozgarnięty będzie potrafił to zrobić.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *